Hooldus
Miks on autohooldus tähtsam kui hommikune espresso?
Kui nüüd kõik ausalt ära rääkida, siis olgem ausad — sinu auto töötab ilmselt rohkem kui sa ise. Auto viib su tööle, puhkama, reisidele ja mis tähtsaim, see ei kurda, kui sa punase foori taga kõvasti (ja võib-olla natuke valesti) midagi laulad. Täpselt samamoodi, nagu sina jood hommikul kohvi, et päev käima saada, vajab auto hooldust, et sujuvalt sõita.
Auto hoolduse tegemata jätmine on nagu tilkuva katuse jälgimine. Soojadel ja kuivadel päevadel on kõik okei, aga kui sadama hakkab ja kõik kodusolevad ämbrid vett täis on tilkunud, on jama majas. Asjad enamasti ennast ise korda ei tee ja mida kauem oodata, seda kulukamaks kogu remont läheb. Sellepärast ongi auto õigeaegne hooldamine ülioluline ja anname mõned rahakotisõbralikud näpunäited, et sinu neljarattaline pikalt kestaks.
Autot tuleb hooldada regulaarselt. Nii vähendad remondile tehtavaid kulutusi ja tagad autoga turvalisema sõidu.
Milleks hooldus?
1. SÄÄSTAD RAHA (Ausalt!) – regulaarne hooldus hoiab ära hilisema ilmselt kuluka remondi. Kas maksaksid pigem 100€ õlivahetuse eest praegu või 3000€ mootorivahetuse eest hiljem? Arvasime sama (kui sa ikka arvasid, et teed õlivahetuse)!
2. OHUTUS EELKÕIGE Pidurid, rehvid ja tuled ei ole ainult iluasjad. Nende kontroll tagab, et sa ei satu autoga mingisse action-filmi stseeni (mis siis, et see praegu päris ahvatlev võib olla).
3. PAREM JÕUDLUS=KÜTUSESÄÄSTLIKKUS Hästi hooldatud auto sõidab sujuvamalt, mis tähendab, et kulutad vähem raha kütusele ja rohkem asjadele, mis sind päriselt õnnelikuks teevad (nt pitsa?).
4. KÕRGEM VÄÄRTUS JÄRELTURUL Kui on aeg oma armastatud sõiduk järgmisele sõitjale müüa, on lootus korralikult hooldatud auto eest kõrgemat hinda saada.
Lihtsad hoolduse nõuanded
KONTROLLI ÕLI JA VEDELIKE TASET – Vähene või must õli rikub auto mootorit väga kiiresti. Vaata vedelike tasemed igal kuul üle ja vajadusel lisa, mida on vaja lisada.
REHVIRÕHK JA MUSTRI SÜGAVUS – (pool)tühjad rehvid võivad auto läbisõidule liiga teha ja panna auto hüppama nagu hobuvankri munakiviteel. Hoia rehvid täis ja kontrolli rehvimustri sügavust, et auto kindlalt teel püsiks.
AKU KONTROLL – tühi aku on tööpäeva alguse rikkumiseks parim viis! Kontrolli aeg-ajalt roostet ja testi akut, et suurte toidukottidega poest autosse istudes sellega koju ka saaks sõita.
PIDURITE ÜLEVAATUS – kui pidurdamisel tekib kahtlane hääl, lase pidureid kontrollida. Kriuksumine, inisemine, pikk pidurdustee – aeg töökoda külastada.
JAHUTUSSÜSTEEMI HOOLDUS – ülekuumenemist võib auto puhul juhtuda KA talvel! Kontrolli jahutusvedeliku taset ja väldi olukorda, kus kapotialune geisriks muutub.
PESE AUTOT SEEST JA VÄLJAST – ja seda mitte ainult ilu pärast. Mustus ja talvised soolad põhjustavad kere roostetamist ning puhas tuuleklaas tähendab paremat vaatevälja. Seest puhtas autos on aga igal juhul mõnusam olla kui sodis istuda.
Aga mida ikkagi töökojas auto hoolduseks tehakse?
Kui sinu auto annab märku, et hoolimata kõigist ennetavatest tegevustest on vajalik ka hooldusesse suunduda, tuleb endale sobivas töökojas aeg broneerida. Targemad autod ütlevad, kas nad tahaksid A- või B-hooldust. Veidi rahulikumad mudelid annavad teada, et paluks lihtsalt hooldada, vahet pole, kas A, B, C või mõnel muul moel.
Hooldused erinevad üksteisest mahu poolest: üks neist on põhjalikum, teine lihtsam.
A-hooldus on mahukam hooldus. Mida täpselt kontrollitakse, sõltub natuke auto margist ja mudelist, ent üldpilt on sama:
- mootori vedelike kontroll ja vajadusel vahetus,
- pidurite kontroll ja vahetus,
- väljalaskesüsteemi kontroll,
- suurel hulgal väiksemate asjade kontrollimist.
B-hooldus on väiksemamahulisem vahehooldus, mis sisaldab üldiselt järgmist:
- õli ja -filtrite vahetus,
- piduriketaste ja -klotside vahetus,
- õhufiltri kontroll ja vahetus,
- kütusefiltri kontroll ja vahetus,
- karteri ventilatsiooni kontroll,
- salongifiltri kontroll ja vahetus,
- pidurivedeliku kontroll/lisamine,
- jahutusvedeliku kontroll ja lisamine,
- klaasipesuvedeliku kontroll,
- roolivõimendi vedeliku kontroll,
- aku kontroll.
Kui nüüd loetelu järgi tundub, et B-hooldus näib ju põhjalikum, siis ei. A-hoolduse puhul on kontrollitavaid elemente näiteks üle 50, seega ei piirdu hooldus kindlasti ainult auto peale vaatamise ja õlivahetusega. Erinevate automarkide kontrollnimekiri on muidugi ka erinev, aga vaatame iga auto puhul üle, mida juhend kontrollida soovitab ja jälgime, et kõigele silm peale ja käsi külge saaks. Kui selgub, et tegemist oleks tööga, mida hoolduse käigus teha ei jõua, nt mõni suuremamahulisem remont või varuosade vahetus, siis lepime kliendiga kokku eraldi aja. Kõik suuremad tööd lähevad tegemisse vaid kokkuleppel, võtame seega alati enne töö teostamist ühendust ja küsime, kas teeme remondi võimalusel kohe või broneerime teise aja.
Et aga oleks aimu, mida siis üks A-hooldus tegelikult sisaldab, üks tüüpilise auto poolik hooldusnimekiri ehk kontrollida tuleb järgmisi asju:
- turvavööd ja kinnitused,
- konditsioneer, soojapuhur,
- klaasipesusüsteem,
- tuled,
- põhjaalused torud ja voolikud,
- mootori õlilekked,
- käigukasti vedeliku lekked,
- rooliliigendid,
- vedrustusliigendid/tihendid/säärised,
- amordid/padjad,
- väljalaskesüsteem/kinnitused,
- pidurite hüdrosüsteem,
- rehvide seisukord,
- aku seisund,
- roolivõimendi süsteem,
- mootori jahutusvedelik/antifriis.
Niisiis
Auto hooldamine on väga tähtis, et säilitada sõidukiga liiklemisel turvalisus. Mida paremini oma auto eest hoolitsed, seda kauem auto kestab!
Kui tahad millegi kohta nõu, innustame alati helistama ja küsima. Pea pole prügikast ja kõik ei ole mehaanikud, nii et usaldage töölisi ja hinnake oma autot vääriliselt.


